måndag 8 februari 2010

...en vändsydd "dagisväska"!

När jag för ett tag sedan skulle vändsy en ”dagisväska” fick jag huvudbry och förstod absolut inte hur jag skulle göra. Fick lite hjälp på vägen av mycket kloka personer men jag fattade absolut nada. Två dagar senare trillade polletten ner och allt var helt plötsligt glasklart. Jag tänkte dela med mig av detta så att andra som vill vändsy men inte fattar kan ha detta till hjälp. Jag skulle behövt det, då hade jag sluppit myyyycket frustration. Det här är hur jag gör och det finns säkert flera olika sätt. Dock så var detta inte speciellt svårt och ganska logiskt. Dela gärna med er om det finns enklare sätt att gå tillväga.




1. Gör ett mönster enligt Knåpmodern. Så här ser mitt mönster ut, tog en bild men den verkar ha trillat bort på vägen, så jag ritade en i det eminenta programmet paint :-) Det ska även vara med en bottenplatta på 15x30cm . Klipp ut två stycken uppsättningar, ett i yttertyg och ett i fodertyg. Jag lägger detta mönster mot vikt kant (A) så jag slipper två sömmar, tänk på att kompensera för sömsmånen.

2. Sy ihop sidosömmen (ovan B mot B och ev A), handtagssömmen (C) samt sy på botten på fodertyg och yttertyg. Nu har du två lika kassar. Det kan behövas förstärkning om tyget är sladdrigt, det är en smaksak. Nu väljer man om det ska vara kantband eller vändsytt. Här nedan finns min beskrivning av vändsytt!


3. Sätt ihop påsarna räta mot räta, nåla och sy ena handtagshålet, förslagsvis det handtagshålet som inte har sidosöm om du valt att inte ha det. Sömmen är bra att ha som riktmärke vid det andra hålet (glömde ta ett kort innan jag sydde därför har bilden söm+nålar).


4. Om man tar isär påsarna sitter de nu ihop i ena handtagssömmen. Stoppa i fodertyget i yttertyget så den blir avig mot avig, alltså så som den ska se ut färdig.


5. Nu är ena handtagshålet vändsytt. Nu börjar det knepiga.


6. Sätt en säkerhetsnål där vändhålet ska vara.


8. Stick in armen bredvid nålen (rött) och ta tag i sömsmånen inne i handtaget (grön ring), jag tar tag i handtagssömmen, det är ett bra riktmärke för att få delarna att hamna på rätt plats. Dra sedan ut tyget med sömsmånen först på andra sidan säkerhetsnålen.

9. Sätt en nål där sömmarna möter varandra.


10. Nåla sedan tyget rät mot räta så långt det går. Detta är lite trixigt och man får tänka till både en och två gånger, det går att nåla lite mer än halva hålet ungefär, för mig i alla fall.


11. Sy sedan där du nålat så långt det går.


12. Dra sedan tillbaka tyget, vipps så är halva handtaget vändsytt. I det här fallet blev det lite stort öppningshål så jag flyttade säkerhetsnålen en liten bit till den blåa markeringen just så pass att jag fick in handen i vändningshålet (rosa). Ta tag i sömsmånen där sömmen slutar (gul) och vänd genom öppningshålet, precis som förra gången. Nåla och sy så långt det går.


13. Den här bilden är tagen från andra hållet. Nu är öppningshålet ungefär så stort så att min hand går in. Det går kanske att göra ännu mindre, men det tyckte jag var onödigt att bråka med.


14. Sy en stickning runt handtaget, vik in sömsmånen i öppningshålet (ett tips är ju att pressa och nåla så det blir perfekt, jag syr dock utan att göra det) så att hålet försvinner. Det kan behövas att man sicksackar tyget i öppningshålet så det inte repar sig. Sy en stickning runt båda handtagshålen.


15. Färdigt!




3 kommentarer:

MarJo sa...

Tack för den fina beskrivningen. Nu fattar jag, har funderat mycket på detta.

{K * Design} sa...

Så lite så! Bra det kommer till användning, lycka till!

emalee sa...

Vad kul att du hittat till mig :-)
Jag tror också att det blev bra tillslut att köpa maskinen i butiken och tack så mycket för din hjälp :-)

Har varit inne på din sida tidigare och kikat, men tror aldrig att jag kommenterat.
Du är i alla fall superduktig och den där dagisväskan är verkligen snygg!!! Det ser dock ut att vara lite för svårt för mig, men en vacker dag kanske jag också lyckas su en sån där väska ;-)